Mama

Gezond eten: Zorg voor kleur op je bord.

Als ik zo eens kijk in mijn boodschappenkar of koelkast valt mij op dat ik het meeste groene groente en fruit eet. Dat vind ik het lekkerste. Maandag kocht ik: andijvie, 3 preien, diepvrieserwtjes, spinazie a la creme, diepvries-sperziebonen, champignons, trio paprika, 2 komkommers, bananen, mandarijnen, granny smith appelen, snoeptomaatjes en peren.

Omdat ik me bedacht dat het misschien weleens gezonder kon zijn om verschillende kleuren groente er fruit te eten, ben ik me daar eens in gaan verdiepen. En inderdaad: wil je echt gezond doen, dan is het afwisselen van verschillende kleuren groente en fruit het allerbeste.

Rood fruit en groente:

tomaten, watermeloen, paprika, rode bessen, tomaten, aardbeien. Allemaal bevatten ze veel lycopeen. Lycopeen is een stof die kankerremmend werkt.

Groene groente en fruit:

Groene appels, broccoli, bladgroente. Allemaal groente en fruit wat veel chlorofyl bevat.

Deze stof is heel gezond voor ons lichaam. Het werkt zuiverend en is goed voor het zuurstofgehalte in ons bloed. Bevat heel veel vitamine C, dus echt belangrijk om te eten.

Gele groente en fruit:

Bananen en honingmeloen bijvoorbeeld bevatten veel kalium. Dit is goed voor onze bloeddruk. Ook vitamine B6. Dit is samen met kalium een belangrijke stof die de tastzin bevorderd.

Oranje  groente en fruit:

Wortels, abrikozen, nectarines, pompoen, sinaasappels. Allemaal een bron van beta-caroteen. De stof die ons lichaam nodig heeft voor een goed gezichtsvermogen en ook voor je huid, haar en botten  is het heel gezond.

Paars  groente en fruit:

Rode kool, bosbessen, bramen, rode bieten. Allemaal bevatten ze anthocyanen. Dit beschermt ons  lichaam tegen vrije  radicalen en dus tegen ziektes.

Witte groente en fruit:

ui, prei, knoflook. Deze bevatten allemaal een stof die gezond zijn voor je bloeddruk en ze werken kankerremmend. Erg gezond dus om deze elke dag te eten.

zorg voor kleur op je bord

Zo zie je maar: elke kleur heeft zijn eigen werking en allemaal bevatten ze belangrijke stoffen die ons lichaam nodig heeft. De kleuren werken samen nog beter.

Eet dus elke dag  minstens 2 stuks fruit en 200 gram groente van verschillende kleur.

Comments

comments

10 gedachten over “Gezond eten: Zorg voor kleur op je bord.

  1. Leuk Yvonne dat je je hierin verdiept hebt. Zelf eet ik ook elke dag twee stuks fruit en dan vooral bananen, appels, peren en kiwi’s en zomers vind ik aardbeien heerlijk op brood..

    Groenten varieer ik, al zijn er wel soorten groenten die ik niet eet omdat ik ze niet lekker vind.

    Liefs Marianne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *