Lifestyle

Zo slaap je beter

Zo slaap je beter

Heb jij dat ook weleens: dat je niet goed in slaapt kunt komen, teveel aan je hoofd hebt, niet kunt ontspannen of om de haverklap wakker wordt?

Ik heb dat de laatste tijd regelmatig. Na een aantal dagen slecht slapen ben ik zo moe dat ik wel weer een nacht heel goed slaap, zo vast dat het lijkt alsof ik van mezelf heb afgelegen :)

Omdat ik weet dat ik niet de enige ben die weleens moeilijk slaapt heb ik hier een aantal tips om beter te slapen.

18 tips om beter te slapen

  1. Zet je smartphone uit of leg hem weg. Het blauwe licht van je smartphone kan je wakker houden, leg hem dus uit het zicht of zet hem uit.

2. Ga niet voor het slapen gaan nog bezig zijn met je telefoon. Je kunt misschien iets lezen, een nieuwsbericht bijvoorbeeld, wat je uit je slaap kan houden.

3. Lucht je slaapkamer en zet geen verwarming aan in je kamer. Een ideale temperatuur om te slapen is rond de 16 à 18 graden. Al vind ik zelf iets kouder nog lekkerder, vooral met warme dekens :)

4. Zorg dat je kamer donker is. In het donker maakt je lichaam hormonen aan waarvan je gaat slapen.

5. Kijk geen televisie meer in bed, gebruik niet je laptop of tablet, dit houdt je wakker.

6. Lees een boek om te ontspannen in je bed. Ik lees persoonlijk het liefst een chicklit of roman, geen thriller, want dat houd mij juist wakker.

491_min

7. Sport niet vlak voor het slapen. Van sporten krijg je energie en daardoor kom je moeilijker in slaap.

8. Eet niet vlak voor het slapen, eventueel alleen iets lichts. Als je maag en darmen druk bezig zijn slaap je niet goed in, en je eten wordt ook niet goed verteerd.

9. Gebruik geen alcohol om in slaap te vallen. Je valt er misschien wel goed van in slaap, uiteindelijk wordt je er ook vaak midden in de nacht weer van wakker.

10. Gebruik je bed alleen om te slapen, niet om in te eten of om te werken. Zo weet je lichaam dat het tijd is om te slapen.

11. Gebruik weinig koffie en andere cafeïne-houdende producten. Drink liever een kruidenthee in de avond, zoals een thee met kamille.

12. Zet geen elektrische apparaten in je slaapkamer. Deze zenden golven uit die je uit je slaap kunnen houden.

o_1a8uh62h71c19s051toahsbth7_new

13. Ga regelmatig naar buiten, frisse lucht is erg gezond voor je. Maak vroeg in de avond bijvoorbeeld een goede wandeling, zo ontspan je als je terug komt.

14. Ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta op tijd op. Zo creëer je een goed dag en- nachtritme.

15. Zorg dat het stil is in je slaapkamer.

16. Slaap onder een lichte kleur dekbed of deken. Dit zou ook kunnen helpen bij een goede nachtrust.

17. Maak van je slaapkamer een rustgevende ruimte, dit geeft je lichaam rust.

18. Zorg voor een lekker bed, zachte dekens, waaronder je het lekker warm hebt. Kou of te warm houdt je uit je slaap.

 

Heb jij nog fijne tips om goed in slaap te kunnen vallen? Ik hoor het graag!

zo slaap je beter

 

 

 

Comments

comments

7 gedachten over “Zo slaap je beter

  1. Ik slaap algemeen heel slecht. Het komt door de pijntjes. Ik ben geen type om boek te lezen. Ik hou meer rust op die avond. Ontspannen naar film kijken. Goede tips van jou.
    Ik wens voor jullie fijne zondag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *