Lifestyle

Gezonde leefstijl: Een nieuw doel in mijn leven: afvallen

Een nieuw doel in mijn leven: afvallen

Over dit onderwerp heb ik al vaker geschreven, ik heb mezelf meerdere keren doelen gesteld wat betreft het afvallen, en nog heb ik er weinig mee gedaan.

Wat ik wel deed?

Ik nam me voor om gezonder te eten en wat minder te eten. Minder eten is voor mij echt verschrikkelijk, dus nam ik me voor toch veel te eten maar dan een stuk gezonder. Dat hield ik dan meestal één dag of twee vol. Tja, daar heb je natuurlijk helemaal niks aan. Helemaal niks. Ik at ’s morgens om 7.45 u 4 volkorenboterhammen met gezond beleg en nam me dan voor pas weer te eten om een uur of 12. Dan ging ik werken en had ik al om 11 uur weer honger. Als ik dan iets aangeboden krijg zoals een stuk cake of taart, sla ik dat niet af, gewoon omdat ik al honger had. Dan ha dik hier achteraf spijt van, maar vond het dan niet meer nodig om de rest van de dag nog heel gezond te doen en pakte na mijn lunch meteen een koek of groot stuk chocolade. Dat was het dan, mijn ‘gezonde dag’.

 

Wat ik nu weeg.

Ik weeg op dit moment ongeveer 76 kilo. Vorig jaar was dat 78 kilo, dus ik ben wel ietsje lichter. Ik ben 1,72 dus ik mag best wel rond de 70 kilo wegen, maar ik voel me niet lekker bij dit gewicht. Mijn buik en heupen zijn erg rond en dik en zitten in de weg. Als ik buk om mijn schoenen aan te doen zit mijn buik in de weg. Vooral in de avond is mijn buik zo rond, dat het lijkt alsof ik zwanger ben. Mijn billen en benen zijn ietsje dikker geworden, maar als ik niet uitkijk, ben ik bang dat het allemaal nog erger word.

Tijd voor actie dus!

Omdat eten voor mij echt een probleem is, ik eet veel en heb echt snel honger, moet ik iets meer doen dan alleen minder en gezonder eten, ik moet gaan bewegen. Eigenlijk is dat een kleine moeite: ik heb een hond, ik kan gaan wandelen met hem. Dit doe ik elke dag al, maar vaak toch een kleinere ronde of ik laat hem los op een losloopzone en wacht zelf op het bankje.

Gisterenavond ben ik dus gaan hard lopen. Ik heb een schema gevonden om het op te bouwen. 20 minuten heb ik gelopen waarin ik hard lopen en stevig wandelen heb afgewisseld. Vandaag heb ik 30 minuten met de hond gelopen en ik heb 30 minuten gefietst naar het huis van mijn ouders en terug.

Ik mag nu van mijzelf niet meer snoepen en ik heb een gezond ontbijt genomen en verder alleen maar water gedronken. Het is echt erg maar zodra ik even ging zitten begon ik meteen te denken aan een koek of een stuk chocolade die in de kast liggen, maar ik heb het niet gepakt. Nu heb ik vakantie en wil ik een goede start maken zodat mijn lichaam went aan iets minder en gezonder. Zodat ik straks tijdens het werken ook de ongezonde tussendoortjes die mijn klanten mij aanbieden kan afstaan. Ik vind dat ik best wel een keer een koekje mag maar liever geen taart of cake, alleen bij uitzondering.

Ik hoop dat ik nu wel streng genoeg voor mijzelf kan zijn en dat ik jullie volgende keer resultaten kan laten zien en geen smoesjes waarom het nu weer niet gelukt is.

Bye bye, ongezonde leefstijl!

Comments

comments

11 gedachten over “Gezonde leefstijl: Een nieuw doel in mijn leven: afvallen

  1. Dat weet ik nog van jou dat wel eens over gehad hebben op je blog. Weet je je kan ook beste cracker nemen in van plaatst van brood. Maar geen zoetigheid erop. Je bakt wel eens taart en zoetigheid. Daar kun je dik van worden. Maar het is leuk voor Marc.. om te doen bakken. Hopelijk lukt dan wel met aanpassing. Succes ermee.

    1. Je hebt helemaal gelijk Jacqueline. Ik bak inderdaad regelmatig samen met Marc cakes of koekjes en opeten doe ik dan ook graag. Ik ga ook dat proberen te minderen.

      1. Ja je hebt wel in soorten crackers. Het is keus zat. Let maar eens op. Het vult niet zegt jij. Het is kwestie aan wennen. Ferry doet het ook. Hij heeft wel aantal kilo’s afgevallen daardoor. Mager Yoghurt met fruit erin is ook lekker. Groetjes..

  2. Het lijkt me ook moeilijk als je zoveel van eten houdt maar ik vind het ook best wel veel 4 boterhammen als ontbijt, zelf eet ik als ontbijt 2 volkoren crackers
    Het zijn ook vaak de tussendoortjes die aanzetten maar als je met een hongergevoel loopt is het moeilijk om niets te nemen
    Misschien een alternatief om dan een appel of banaan te nemen of een schaaltje yoghurt met cruesli,
    De cruesli van Quaker Vol Vezel die heb ik zelf altijd , daar zit 78% minder suiker in en zo’n schaaltje yoghurt vult ook goed
    Ik hoop dat het je gaat lukken Yvonne….

    1. Goede tip Marianne. Ik lust graag yoghurt met muesli. Ik probeer voldoende te eten in 3 maaltijden en geen tussendoortjes behalve fruit of groente.

  3. Yvonne, als je graag yoghurt eet dan is echt de aanrader de creusli die ik hierboven beschreef want daar zit maar 5 gram suiker in per 100 gram
    De andere meusli en creusli’s daar zit veel suiker in, in sommige pakken wel 23 gram per 100 gram, scheelt toch enorm

  4. Hey yvonne wat goed dat je er tegen aan gaat! Alle begin is moeilijk, maar het is meer van een knopje omzetten denk ik? Je moet het echt, echt willen. Eigenlijk net als met stoppen met roken. Maar ik ben van overtuig dat je het echt wilt! Wat goed dat je het hardlopen rustig opbouwt. Niet gelijk te hard van stapel lopen. haha dat was flauw! Heel veel succes de komende tijd en zet hem op!

    1. Dank je wel Mariëlle voor je bemoedigende woorden. Het is inderdaad iets wat alleen lukt als je het echt wil. Zo stopte ik ook met roken dus dit moet ook lukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *